ZEISS har udviklet en brilleglasløsning til hverdagsbrug, som består af 3 elementer, så det bliver mere sikkert og behageligt at køre bil.
1. Luminance Design® Technology fra ZEISS tager hensyn til pupilstørrelsen under forhold med svagt lys
2. DuraVision® DriveSafe-behandling fra ZEISS filterer ca. 18% af det blå lys fra, og reducerer dermed blænding fra modkørende
3. ZEISS DriveSafe brilleglasdesign har en mellemzone, som er op til 43 % større, for at gøre det nemmere at fokusere, når man flytter blikket frem og tilbage mellem instrumentbræt og spejle. Glasset har også op til 14 % større afstandszone og giver dermed et bredere overblik over vejen.
Bedre syn under forhold med svagt lys.
Luminance Design® Technology fra ZEISS.
Udfordringen
Pupillen reagerer på lysintensiteten fra omgivelserne, specifikt på det lys, som rammer øjet direkte. Ved normalt dagslys er pupillens diameter lille, hvorimod pupillen er stor om natten. Ved svag belysning, også kaldet mesopiske forhold, f.eks. tusmørke, regnvejr, gråvejr eller kørsel om natten, er pupillen et sted mellem lille og stor. Rumopfattelse og afstandsberegning bliver dermed mere vanskeligt for bilisten.
ZEISS’ løsning
ZEISS har udviklet den nye Luminance Design® Technology (LDT), som tager hensyn til forskellige lysforhold og pupilstørrelser, for at forbedre designet af brilleglas og opnå naturligt syn på alle tidspunkter. LDT indberegner pupilstørrelsen ved kørsel under mesopiske lysforhold og optimerer brilleglasset tilsvarende: de tilpassede pupilstørrelser, som blev anvendt til optimeringsalgoritmerne, var 5,0 mm for enkeltstyrkeglas og 4,3 mm for progressive brilleglas.
Resultatet er, at brillebrugerne har et bedre syn under forhold med svagt lys.